Marta skaņas: daļa nr. 1

Nu jau kādu laiku kalendārā martu ir nomainījis aprīlis un tas nozīmē to, ka man nenāktu par ļaunu padalīties ar skaņām, kas pagājušajā mēnesī visvairāk piesaistījušas manu uzmanību.

Beach House – Myth

Iesākumā par dziesmu, kas mani ir pavadījusi visu marta mēnesi, un šķiet, ka vēl tik drīz noteikti nebeigs to darīt. Divus gadus pēc sava lieliskā albuma Teen Dream izdošanas, pagājušā gada Positivus festivālā pabijusī grupa Beach House gatavojas atgriezties ar jaunu albumu Bloom, kā pirmo singlu no tā piedāvājot dziesmu Myth.
Jaunā albumā ierakstā grupa sadarbojusies ar to pašu producentu, kas viņiem palīdzējis arī iepriekšējā albuma ierakstā, līdz ar to jaunais albums diez vai sagādās lielus pārsteigumus grupas cienītājiem. Tomēr nelielas izmaiņas grupas skanējumā ir saklausāmas. Pati grupa atzīst, ka jaunais albums būšot nedaudz tumšāks tieši lirikas ziņā, savukārt grupas skanējumu, manuprāt, ir piemeklējušas tieši pretējas pārmaiņas – tas ir kļuvis nedaudz gaisīgāks.
Lai kā arī būtu, savienojoties kopā dziesmas cilpotajam ģitāras motīvam, dažādām background skaņam un Victoria Legrand debešķīgajam vokālam, man rodas iespaids, ka Myth mani ieskauj no visām pusēm un aizved kaut kur virs mākoņiem.
Augstāk redzamā rindkopa, protams, ir ļoti subjektīva un, ļoti iespējams, pārāk tēlaina, tomēr ar to centos pateikt vienkārši to, ka šo dziesmu noteikti ir vērts noklausīties. Ja arī pārējie Bloom skaņdarbi būs šādā līmeni, ir ļoti iespējams, ka gan es, gan daudzi citi gada beigās to sauks par vienu no gada labākajiem albumiem.

Jai Paul – Jasmine

Marta pēdējā dienā notika kaut kas, ko es (un daudzi citi mūzikas cienītāji) biju gaidījis visai ilgu laiku. Proti, beidzot jaunu skaņdarbu plašākai publikai piedāvāja noslēpumainais Londonas producents un vokālists Jai Paul. Jāsaka, ka sen jau bija laiks to izdarīt, jo pēdējo (un arī pirmo) reizi ar ko jaunu viņš klajā nāca pirms diviem gadiem, kad sacēla visai lielu ažiotāžu ar savu skaņdarbu BTSTU. Pagājušogad, tikko noslēdzis līgumu ar XL Recordings, viņš kā singlu izdeva nedaudz pārveidotu tā paša BTSTU versiju (par to jau rakstīju pirms gada), liekot domāt, ka nu tik būs un jau drīz varam gaidīt kaut ko jaunu. Tomēr, māksliniekam pašam vien zināmu iemeslu dēļ, uz ko jaunu no viņa mums bija jāgaida vesels gads. Internetā baumo, ka viņš esot milzīgs perfekcionists, kurš nekad nav pilnīgi apmierināts ar savu skanējumu, tāpēc arī uz jaunumiem no viņa esot jāgaida tik ilgi. Varbūt arī, ka tā ir taisnība, jo arī pie Jasmine nosaukuma iekavās ir atrodams vārds “demo”.
Muzikāli Jasmine ir visai daudz līdzību ar BTSTU – arī šis skaņdarbs ir balstīts uz pulsējoša hiphopa/elektronikas bīta un Jai Paul turpina dziedāt savā visnotaļ interesantajā falsetā, šoreiz gan neizmantojot zemāku savas balss tembru. Tas, ar ko Jasmine atšķiras, ir noskaņa – tas ir krietni jutekliskāks skaņdarbs nekā BTSTU, kurš vairāk bija orientēts uz deju grīdām. Tas, gribot negribot, liek pievienot Jai Paul pie tiem māksliniekiem, kuri savā skanējumā sajauc soul mūziku ar uz baslīnījām orientētiem žanriem. Protams, pēc diviem pilnībā nepabeigtiem skaņdarbiem nav iespējams kategoriski noteikt to, kāds īsti ir mākslinieka skanējums. Tāpēc jācer, ka Jai Paul jau pēc iespējās ātrāk atkal piedāvās mums ko jaunu.

Burial & Four Tet – Nova

Šī gada pirmie mēneši ir bijuši visai produktīvi pazīstamajam elektroniskās mūzikas (jo precīzu žanru viņa mūzikai jau sen vairs nevar noformulēt) producentam Burial. Februārī viņš laida klajā savu jaunāko EP Kindred, savukārt marta sākumā Four Tet savā Soundcloud lapā publicēja jaunu viņu kopdarbu Nova. Pagaidām vēl nav zināms, kad tas tiks oficiāli izdots, bet visticamāk to tuvākajā laikā laidīs klajā Four Tet piederošā izdevniecība Text Records.
Šī nebūt nav pirmā reize, kad abi ir sadarbojušies (šoreiz gan bez trešo personu līdzdalības) tāpēc tiem, kas pazīstami ar abu daiļradi un iepriekšējiem kopdarbiem, vajadzētu būt nojausmai, ko no tā sagaidīt.
Nova patiešām arī nav nekas pārsteidzošs – tas skan tieši tā, kā būtu jāskan kārtējam abu kopdarbam. Skaņdarba pamatā ir Four Tet raksturīgais vieglais techno bīts, ko papildina Burial raksturīgie izstaipītie, atmosfēriskie sampli un visa centrā sintezatora tēma, kas tikpat labi varētu būt dzirdama kā viena, tā otra producenta solo skaņdarbos. Tā kā abi mākslinieki nav īpaši runātīgi attiecībā uz presi (īpaši Burial), šis ir tikai minējums, bet šķiet, ka tas arī varētu būt veids, kādā tiek radīti abu kopdarbi – katrs pieliek kaut ko no sevis un tad abi kopā strādā pie skaņdarba galvenās tēmas. Tieši tas arī padara abu šo producentu kopdarbus lieliskus – lai gan abu mūzikā ir saskatāmas visai skaidras atšķirības, tomēr abu domāšanas veids attiecībā uz mūziku ir visai līdzīgs, līdz ar to viņi viens otru ļoti labi papildina.
Patiesībā, tā kā abi no viņiem neapšaubāmi ir ierindojami starp šī brīža izcilākajiem elektroniskās mūzikas producentiem, pat ja Burial un Four Tet kopdarbi nebūtu nemaz tik labi, jebkurš no tiem tik un tā būtu uzskatāms par lielu notikumu. Par laimi, Burial un Four Tet līdz šim nav likuši šaubīties par savas mūzikas kvalitāti.

Turpinājums sekos!

1 Comment

Filed under Mēneša Skaņas

One response to “Marta skaņas: daļa nr. 1

  1. Pingback: Aprīļa skaņas: daļa nr. 2 | music sounds better with you

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s