Maija skaņas: daļa nr. 3

Childish Gambino – Unnecessary

Laikam jau Childish Gambino, kurš citās jomās darbojas ar savu īsto vārdu Donald Glover, varētu nosaukt par universālo izklaidētāju, jo mūzika ir tikai viens (un ļoti iespējams, ka ne galvenais) no viņa izpausmes veidiem. Paralēli savai hiphopa karjerai viņš ir arī aktieris (iespējams esat viņu redzējuši seriālā Community), stand-up komiķis un TV seriālu scenāriju autors (vairākus gadus strādājis pie seriāla 30 Rock). Tomēr pēdējā gada laikā viņa repojošais alter-ego Childish Gambino, šķiet, ieņem arvien lielāku lomu viņa dzīvē – viņš ir paspējis uzstāties lielākajos ASV festivālos, kā arī viņa debijas albums Camp ir saņēmis visai lielu atzinību gan no faniem, gan mūzikas kritiķiem (ja neskaita Pitchfork, kuri to nolīdzināja līdz ar zemi).
Viņa debijas albumam šovasar sekos miksteips, kurā, iespējams, būs dzirdams arī maijā prezentētais Unnecessary. Tajā piedalīties pieaicināts apvienības Black Hippy pārstāvis Schoolboy Q, savukārt bītu kārtējo reizi producējis pats Gambino, kopā ar Ludwig Goransson, kurš raksta mūziku jau pieminētajam seriālam Community.
Tekstu ziņā Childish Gambino mūzikai parasti ir divi virzieni – vai nu nopietnākas tēmas, kā attiecības ar pretējo dzimumu un viņa nespēja īsti iederēties ne starp savas ādas krāsas cilvēkiem ne baltajiem, vai arī teksti par sievietēm un hiphopa dzīvesstilu, papildināti ar lielu devu hiphopam raksturīgās pašslavināšanas. Unnecessary vairāk piederas pie otrā virziena, vienlaikus arī nedaudz ironizējot par daudzu reperu tieksmi mētāties ar naudu. Tomēr, lai kas arī būtu dzirdams viņa tekstos, paliek iespaids, ka lielākā daļa no tā nav ņemama nopietni un tekstos dzirdamais lielā mērā ir domāts kā joks. Tas arī ir visai loģiski, ņemot vērā to, ka viņš pamatā ir komiķis un ar repošanu nodarbojas tikai sava prieka pēc.
Protams, Childish Gambino var pārmest pārlieku lielu līdzināšanos Kanye West un citiem populāriem reperiem, tomēr viņš nenoliedzami ir viena no interesantākajām jaunajām balsīm hiphopā. Kaut vai tikai tāpēc, ka tas, kas viņam sakāms, apzināti ir papildināts ar lielu devu humora un pašironijas.

Ms Mr – Hurricane

Šķiet, ka viena no pēdējo gadu galvenajām tendencēm indie mūzikā ir sievietes/vīrieša dueti. Uzreiz prātā nāk Beach House, Sleigh Bells, Crystal Castles un bez grūtībām būtu iespējams nosaukt ne vienu vien citu piemēru. Šo tenedenci turpina arī Ņujorkas duets Ms Mr, kuri līdz šim apzināti nav neko daudz atklājuši par savām identitātēm (arī tā ir kļuvusi par visai populāru tendenci).
Savā Facebook lapā viņi savu mūziku ir nodēvējuši par tumblr glitch pop, tomēr, lai gan tas ir visai trāpīgs apzīmējums, manuprāt varēja arī iztikt arī bez jaunu jēdzienu radīšanas un iztikt ar jau labi iepazīto indie pop. Dueta vokālistes balss man nedaudz atgādina šajā blogā pirms pāris mēnešiem jau pieminētos Poliça un viņu kopējais skanējums visai labi iekļaujas arī dream pop rāmjos blakus gan mūsdienu žanra pirmrindniekiem Beach House, gan deviņdesmito celmlaužiem Mazzy Star.
Tas, kas Hurricane ļauj izcelties citu starpā, manuprāt ir atrodams kaut kur starp vokālistes interesanto balsi un dziesmas prasmīgi veidoto ritma sekciju. Tāpat izceļas aŗī dziesmas nedaudz spocīgā atmosfēra, kas atsauc atmiņā Keitu Bušu un Florence + The Machine. Rezumējot – Ms Mr ir pierādījuši, ka spēj pareizi apstrādāt atsauces uz citiem izpildītājiem un no tā radīt ko interesantu. Tagad atliek gaidīt, vai grupas turpmākais materiāls spēs izcelties ar oriģinalitāti vairāk kā vienas dziesmas apmērā.

Disclosure – Control

Viens no interesantākajiem jaunajiem mūzikas žanriem mūsdienās ir future garage (ja to par tādu var uzskatīt), kam raksturīgs gadsimtu mijas 2-step un uk garage skaņu sajaukums ar house, idm, kā arī dubstep, veidojot netiešu atbildi wobble bass (jā, ar to es domāju wubwubwub) skaņām, kas sāka arvien vairāk pārņemt dubstep žanru. Pēdēja gada laikā future garage ir piedzīvojis pēkšņu popularitātes sprādzienu – Jamie xx lēnām kļūst par vienu no pasaules pieprasītākajiem producentiem, SBTRKT ir festivālu (ieskaitot arī Positivus) hedlaineris, kā arī ar lielu nepacietību tiek gaidīts Jessie Ware debijas albums.
Vieni no redzamākajiem future garage producentiem ir divi brāļi no Dienvidlondonas, kuri darbojas zem nosaukuma Disclosure un jau paspējuši sadarboties ar pieminēto Jessie Ware, kā arī Lielbritānijas tūrē iesildīt SBTRKT. Sekojot kaudzītei iepriekš izdotu singlu un remiksu, Disclosure šomēnes laiž klajā savu pirmo nopietno EP The Face, kurā ir atrodams arī skaņdarbs ar nosaukumu Control.
Manuprāt Control, kurā kā viesmāksliniece piedalās arī vokāliste Ria Ritchie, vislabāk no visa viņu līdzšinējā materiāla atspoguļo Disclosure skanējumu. Skaņdarba mugurkauls ir nedaudz revitalizēta atsauce uz klasiskajiem 2-step ritmiem un vokāli ir ļoti atbilstoši house mūzikai, savukārt baslīnijas nepārprotami liecina par dubstep ietekmi uz Disclosure skanējumu. Tajā ļoti labi izpaužas arī viena no galvenajām future garage īpašībām – tā ir mūzika, kas ir vienlīdz labi piemērota gan deju grīdām, gan atskaņošanai mājās.

Leave a comment

Filed under Mēneša Skaņas

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s